Ahlan Wasahlan Ya Haalak

every words is advanced by apologies...

kenapa nak makan kulit, kalau yg enak itu isinya?

(disclaimer: artikel ini tidak berkaitan spesifik untuk mana2 pihak, ia adalah artikel yg umum kepada semua lapisan masyarakat. gurauan2 diselit supaya artikel tidak bosan. tidak berniat untuk menjadi 'tidak berhemah')

selamat sejahtera kepada semua. masyaAllah. dah lama x update blog buruk ni. saya sudah bosan dengan dunia ini. bla3 bla3. kef haalak ya 3ammu?
jadi artikel kali ini adalah berkenaan, upholden unsung sudden unintentional kontroversi yg aneh. satu keajaiban dunia yg tidak asing lg. isu tegur menegur...
pada satu hari, sang kancil berjalan2. sang kancil log in facebook. dalam facebook beliau lihat macam2 kemungkaran berlaku. oleh kerana berpegang kepada naluri hidup, basic instinct amar ma
kruf nahi mungkar dia menulis 1 status yg berbunyi;

"tonggek sana tonggek sini. upload facebook. hott dunia akhirat. 'market value' pon da turun becoz every1 can see ur everything so whats left for the husband to see?"

huraian maksud status : tonggek : salah satu posing yg mengancam.
hott dunia akhirat : demi Allah hott nak mampos di dunia, nauzubillah di akhirat akan 'hot' jua nanti. ini bukan saya kata, ini janji Allah. siapa saya untuk menghukum.

so wahai rakan2 umat islam yg dirahmati,
sila beritahu apa salah saya jika niat saya untuk menegur itu ikhlas? bad timing? kalau saya biar lg lama, lebih ramai yg melihatnya. kata2 kesat? wallahi ini keras,strong, bukan kesat. kesat ialah mengh
ina org2 tertentu dgn mengatakan sesuatu yg figuratif, seperti pendek, gemuk, bodoh, bangang, anjing, dan sebagainya. sesungguhnya rasulullah pon menggunakan perkataan2 yg keras, seperti celaka, laknat, dan sebagainya. adakah rasulullah menggunakan perkataan kesat? masyaAllah tidak, ia cuma strong words kerana ianya benar. boleh terima?
agak2 jika saya guna perkataan yg cheesy seperti " tutup lah aurat anda semua nescaya diberkati Allah" agak2 ada org bc x?

Kenapa kebanyakan manusia sangat suka bila dipuji melangit, terkodek2 mengomel, tapi sama sekali tak boleh menerima bila ditegur? Teguran yang ikhlas, berasaskan kebenaran. Perlukah saya membabi- buta menyokong semua tindakan dan istilahnya kiss-ass seseorang sedangkan saya lebih mementingkan kebenaran? Yang hak tetap hak, yang batil tetap batil. Marah tu bara api neraka. Bila org marah2, salahkah bila kita cuba tenangkan dengan benda yang benar? Bukan semua benda benar tu sedap didengar. Tapi kebenaran kena ditelan shekh. Kenapa letakkan ego atas kepala? Menegur dengan berhemah? Pihak2 yang terlibat ni tahu ke nada suara saya kalau perkataan yang saya tuliskan tu diucapkan dengan lidah?

ok , marah itu datang dari syaitan. sila jauhkan diri anda dari syaitan. ok sekarang juga, sebut ramai2 ye a3uzubillahi minassyaitaanirrajiim.

sekarang mari kita masuk part teor
i2 genius interview oleh kajian pakar budak2 saiko irbid datuk duktur tan sri tuan2 dan puan2 prof apai urduni (dari episode2 lepas ).

6 jenis "hek eleh" apabila seseorang di tegur dan dipengaruhi syaitan:

1. hek eleh macam la dia alim sangat!(dan sewaktu dengannya)
golongan ini sangat bahaya. pa
ntang tok nenek dia ditegur oleh org yg tak alim. golongan ini memerlukan org yg betul2 sempurna seperti nabi baru lah layak untuk menegur.

2. hek eleh dia nak dapat perhatian saja
tu.
golongan ini sgt sedih. mrk lebih mementingkan status hot mereka. seperti kebiasaan college boys and girls. sedangkan si penegur itu sudah hot sejak azali dan tidak memerlukan perhatian dan kasih sayang kerana girlfriend nya cun nak mampos berbanding awek2 lain. gurau saja.
3. hek eleh dia jeles la tu.
4. hek eleh ko sape nak tegur aku

5. hek eleh tegur cara berhemah bole tak
6. hek eleh macam ni ke kawan

nampak tak macam mana syaitan yg genius outer, dia tahu dia salah, tp guilty tersebut di outer dari satu benda baik, ke sat
u benda yg pelik?
what the hell kan. tak boleh ke bukak mata luas2, kenapa org tu tegur kamu? apa salah kamu sebenarnya? korek dalam2. selama ini apa yg kamu buat. kenapa sampai macam ini sekali. kenapa aku tak takut mati. kenapa aku tak takut neraka bila org menyebutnya. kenapa aku lebih takut dengan kejatuhan status dunia berbanding di akhirat nnt.. kenapa aku malu dengan ma
nusia lebih dari aku malu dengan Allah?..Allahuakbar

demi Allah yg menciptakan alam, Allah lebih menyukai org yg bertaubat dari org yg tidak pernah melakukan kesalahan. bila Allah suka, manusia akan suka sekali secara automatik. dan demi Allah yg menjadikan manusia khalifah di muka bumi "tidak akan masuk syurga orang yg pada hati nya ada sombong. dan sahabat2 bertanya kepada nabi "sesungguhnya aku
memakai pakaian cantik2 setiap hari, adakah aku tergolong dari orang yg sombong. jawab nabi : tidak. sesungguhnya Allah itu cantik dan menyukai kecantikan. orang yg sombong ialah orang tidak mene rima nasihat, dan merendah2kan org lain."


sungguh saya tulis dalam keadaan menangis...astaghfirullahalazim.... sama2 doakan supaya kita tidak tergolong dari golongan yg sombong yg tidak akan dapat menjejakkan kaki syurga... nauzubillah.
mati itu suatu yg pasti, tidak kira muda atau tua. kemalangan 10.10.10, agak2 berapa org tua yg ada dalam bas tu? brp org tua yg duduk dalam kereta2 yg terlibat?
sesungguhnya org yg paling cerdik bukan einstein, bukan dokter house, bukan michael scofield, nabi cakap org yg paling cerdik, ialah org yg mengingati mati.

and as for me, and any penegur in the world, mereka tidak pernah meminta terima kasih, walaupon mereka org2 yg ada 'guts', bangun bersuara dari org2 yg buka kedai kopi dan jadi seperti kura2, menyorok
dalam cengkerang. katakan pada diri anda, aku tak cuak dengan benda salah!

wallahua3alam.

9 komen membina:

Anonymous said...

Salam..
la tahzan,wa laa takhaaf..Allah ma3ak..
kalau ade yg menyalahkan kamu utk ini, ingatlah, lebih ramai yang menyokong tindakanmu.. para malaikat dan makhluk2 lain,semua menyokong..inshaallah

Anonymous said...

Salam..apa kaitan ngn tajuk?

Faaiz Al-Hijriy said...

hm.. tajuk tu metafora bagi, kenapa kamu mempersoalkan si penegur; tegur tak berhemah lah, kasar lah, tak macam rasululah, dan seperti 'hek eleh2' yg diatas, sedangkan yg patut diambil kira ialah isi teguran tersebut. so itulah tajuk nya. ramai manusia terpedaya dgn tipudaya syaitan ini lalu menggunakan hek eleh2 tersebut utk menukar topik.

Anonymous said...

salam.

tahniah, kerana antara ramai2 yang menyaksikan, saudara yg berani utk menegur.

takziah, kerana yg ditegur tu adalah kaum perempuan. sorohahnya, default perempuan adalah malu. lagi2 bila ditegur di tempat awam, detikan pertama bagi kebanyakan (BUKAN SEMUA) wanita ialah "malunya... org lain tgk aku kena tegur" dsb. "aku kena buat sesuatu ni utk bela diri". kalau org tu berfikir menggunakan iman, ya, dia boleh menerimanya. jika tak, maka perasaanlah yg menguasai. tapi bukan semua tau. n in this case, I'm not sure if this is what happens.
(saje berkongsi. tak bermaksud apa2. sekali lagi, tak berniat apa2 yg jahat)

maka, semoga Allah permudahkan urusan enta. berdakwah memang banyak mehnahnya. semoga apa yg berlaku ni menjadi pengalaman n pengajaran utk enta dlm meneruskan kerja Rasulullah ni.
ambil yg baik buang yg keruh.
wallahua3lam.

Anonymous said...

Salamualaikum wbt,

smg Allah memudahkan dan merahmati.
I'Allah selagi niat kita baik utk menegur dan AMNM, Allah akan menilai niat itu dgn sebaiknya.

Biasalah, bukan mudah utk AMNM, ade shj halangan, kalau bukan dari external factor yg mcm2 maka dari internal(diri sendiri yg takut dll).kl x dah ramai org faham islam dan amalkan islam yg Allah mahu ni.

Sebagai perbincgn, biasalah perlu berhati2 dan berhikmah dlm menegur. Kl boleh kita nak teguran itu membawa rasa sedar diri dlm diri seseorg, bukan menambah jauh dari kita dan dari risalah(islam) yg kita ingin bawa.
Dan sy pun sedar,benda ni bukan mudah.Dari situ kita belajar sbbnya nak buat benda baik dan nak faham islam pun kena belajar sbgmana kita belajar benda2 lain, apatah lg islam.Smg Allah bersama.

Maaf pjg pulak, skdr perbincgn dan perkongsian, smg slps ini makin ramai yg berani dan berusaha utk AMNM, bukan takut-takut sbbnya takut pd pndgn manusia, tapi lupa pd pandangan Allah.

i'Allah kheeir.

Anonymous said...

isk,dah dibuka 'pekung' di dada..tak best la macam ni..baru je nak 'kagum' ngn penegur,,dah tak jadi..

masing2 ada silap,kekhilapan..sama2 baiki,yep

Anonymous said...

salam

tahniah tahniah tahniah!
aku setuju ngan kau. aku rasa dakwah ni ada 2.ade cara keras, ada cara lembut.kalau nak tunggu sume lembut2 je..takut yg lembut tu x cukup untuk mencairkan. Rasulullah ada masa sgt lembut ngan org bukan Islam wpon kena baling ngan najis, tapi ada masa baginda keras ngan orang kafir sampaikan berperang dan bunuh diorang. Ingat senang ka nak bunuh orang..bukan bunuh nyamuk wooo

Cumanya, lepaih aku pikiaq2 lah kan, oghang hat sughoh oghang tegoq ikut cara Rasulullah ajaq, awat x jaga maruah cara Rasulullah ajaq?

Anonymous said...

Aku kagum ngan hang sebab berani tegoq. ada org tgok, tp sengap jaaa. takut paih tegoq jadi putuih kawan..kalaulah depa paham awat oghang tegoq, mesti x jadi putuih kawan.

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT

Post a Comment

sila la komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...