Ahlan Wasahlan Ya Haalak

every words is advanced by apologies...

diabetes melitus type 0 (warning perlu bc dengan hati yg mulia tanpa kepala otak kuning)


assalamualaikum dan selamat semua nya.
ha tudia. da lama tak menulih ni maka pensil suda tumpol. akan tetapi atas permintaan ramai dan germit ( sharpener) maka sy cuba berlipur lara di sini.

pasai apa serta bakpo nyo tajuk macam ni? entry kali ni kita cerita pasal darah manis =) tajuk hangat serta sensasi di peringkat umur sy ketika ini. org tu darah manis org ni darah manis hai pakat diabetes abeh budak2 irbid ni. amboi amboi amboi. sebenarnya 1st time selama umur sy ini pertama kali dgr istilah darah manis, dgr dr ustaz sulaiman menyifatkan teman selutut kiok saya. tnya pnya tanya darah manis ni maksud dia nak nikah. la ilaha illAllah igtkan apa la nasib malang dahla lutut pele0t, kencing manis plak tu =p

jadi, apa yg sy hendak bawa disini ialah alhamdulillah. bagus darah2 manis ni! kerana apa?

“Wahai sekalian para pemuda, sesiapa di kalangan kamu yang memiliki kemampuan untuk
berkahwin maka dia hendaklah bernikah kerana sesungguhnya ia dapat menundukkan
pandangan dan memelihara kemaluan.”- Hadis sahih riwayat al-Bukhari no. 5065 dan Muslim no.1400.


kita semua tahu betapa bestnya kawen2 ini. saya sangat respek wa salute terhadap org yg dapat kawen awal ini.
tp ada pula sesetengah org yg memandang slack atau org kot utara kata tgk cemey terhadap org2 yg kawen awal.
"apa barang lu kawen awal2 der, enjoy la hidup dulu beb. bujang sekali sajor!"
pertama2 kali, aku cukup takleh menerima org pakai der2 ni. hek eleh cool sgt ke adnan sempit tu. sorang 2 pakai sudah la tayah la 1 malaysia nak "ber der der".
ok kembali pada tajuk.
salah tanggapan kamu, mungkin itu betol bg kamu. tp ketahui lah, nafsu bg setiap laki2 mahu perempuan tak sama semua nya. mungkin kamu leh kontrol tp org lain? islam itu begitu indah mencipta kan nikah kahwen sebagai jalan yg benar. gelora di jiwa manusia siapa tahu. lebih2 lg berada di negara jordan tercinta ini. pompuannya cantik ibarat bidadari yg kena reject dr syurga lelaki nya hensem ibarat rambo jatuh ke riba. eee apai gatai. hek eleh jgn tipu la oi. tgk dri sendiri la jgn tgk org.

jadi advantagenya kahwen ni seperti hadis diatas dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan insyaAllah kheir. riwayat dr ustaz sy dalam 1 kelasnya menceritakan ada pon satu ketika nanti ditengah jalan terlihat juhi chawla ( zaman tu yg ni la cantik pon kan) makanya bila sudah ada isteri maka diingati isteri tersebut serta se balik nya ke rumah maka boleh la dilepaskan beban didada terhadap isterinya tercinta. kalakian adapon paham2 la ya cerita telah tamat.

adapun beberapa bulan lepas sy pernah megikuti "forum perkahwinan" gitu2 la tajuk nya di mafraq anjuran BKAN kedah.
antara kelebihan lg yg diceritakan oleh ahli panel ialah, kamu dapat menikmati keremajaan kamu halaaaalan toyyiban.
ia lah, siapa tak suka epal muda? manis serta rangup dimakan. kalau simpan lama2? basi, buruk serta busuk agak2 sp yg nak? datuk2 tan sri2 pon mkn epal muda. setuju?

byk lg kelebihan dan kekurangan nya sebenarnya. home work cari sendiri ya. kongsi2 la nnt kat ruangan komen.

oh ya. akibat isu ini terlalu hangat masa kini, kelihatan anak2 dara irbid tak henti2 seakan2 memberi signal kepada syabab perkasa irbid ni untuk cepat2 la masuk line (tambah2 batch2 sy ketika ini). atau bahasa simple nya gatai merenyam.
mau meremang sy lihat di facebook2 dan sebagainya.
kawan ni ckp skit, kawen. kawan tu ckp skit dia nak kait jugak2 tu nikah. "N" lah mende lah.
sebenarnya keadaan ini Baguss! ada ikhtiar jugak org cakap.. nak tunggu syabab ni berjanggut la anda.
sy bagitahu kamu satu rahsia berdasarkan kajian pakar budak2 saiko irbid datuk duktur tan sri tuan2 dan puan2 prof apai urduni. sebenarnya syabab ni cuak donut house nk memulakan dulu. kenapa? ada mungkin pengaruh tamparan tsunami "ikhtilat sifar" yg melanda batch kita dahulu semasa kita masih belum matang. sekor2 mcm tanak kawen seumur hidup, tak ade laki pon takpe etc2 bla3. maka sedikit sebanyak benda itu ter set di minda syabab2 bahawa akhawat ni "cengei" (garang) dan akan menolak pinangan2 yg ada. sekarang kelihatan akhawat2 pula yg asyik memberi signal. bagus la tu. apa lg, on la antena2 cari signal tersebut.
sy bagitahu kamu 1 lg rahsia. ada 1 code, (bukan declaration) atau boleh dikatakan "man's pride"yg tersembunyi dlm setiap diri laki2. iaitu "1 shot at 1 time". contohnya ; si kasim salamat ni pernah meminta ingin berkahwen dengan minah senget. akan tetapi, minah senget menolak kerana sbb tidak bersedia, ikhtilat sifar,tgh pms, bapak tak bg dsbnya.
maka ( ni la part rahsianya), si kasim tidak akan sekali2 meminta lg kepada si minah walau seribu tahun lama lagi, sehinggalah si minah tu sendiri yg cakap sekurang2nya,"sy dah bersedia".

nampak tak apa yg sy cb sampaikan?

1 lg contoh; si folan meminang kepada folanah yg merupakan kawan kepada jenab yg sebenarnya menyukai folan. mintak punya mintak , akhirya folanah menolak. maka ( ni part rahsianya lg) si folan tidak akan sekali2 mintak kat sape2 pon didalam radius diameter beberapa kilometer dr tempat kejadian. maka tinggal la jenab keseorangan cinta tak terbalas.
maka, untuk memenangi folan yg bicepnya lebih besar dari kepalanya itu, tidak dapat tidak si jenab ini lah yg perlu memulakan dahulu.

jelas istilah 1 shot at 1 time ni?

adapon 1 lg contoh: si mumu melamar sopia, adapon si sopia menolak. makanya tidak akan ada satu syabab pon dalam radius beberapa km juga yg akan melamar si sopia lg akibat penolakan tersebut karena tidak dapat tidak ter saiko,takut2 bahawa si sopia ini akan menolak lg lamaran2 seterusnya. maka tinggallah sopia terkontang kanting apesal takde org masuk minang aku walhal aku tersangat lah kiut miut?

hmm bleh paham dah insyaAllah dng contoh yg jelas dan sorih diatas.
jd apa yg sy ingin sampaikan, lelaki juga mempunyai konflik2 dalaman yg celaru! bukan senang ye kawan2 si lelaki nak masuk minang siapa2 ni. so 1 shot at a time!
jd apa salahnya, sekali sekala dua kali dua kala wanita yg memulakan dahulu sepertinya wanita agung yg tahu apa yg baginda mahu, saidatina khadijah yg melamar nabi muhammad s.a.w sebagai contoh tauladan..

adoi tak larat dah nak nulis, pensil dah patah.
mungkinkah anda seterusnya yg diabetes melitus type 0?
wallahua3lam bis9awabbb.......
(^_^)

p/s: watak2 dalam ini cerita tiada kaitan dengan yg idop dan mati. segala kebetulan harap dimaafi.
p/s : kalau nak copy, share atau sebagainya dipersilakan yg berhormat

8 komen membina:

hidayat said...

haha..dh pandai dh apai...

Faaiz Al-Hijriy said...

aku bodo ke sebelum ni

kaka said...

tak bek le tetibe ckp bdk pompuan merenyam...sentap tau...

haha...

jadi ade due soalan

1)is this applicable to every laki?

2)nak soh dak pmpuan minang laki sgere?

kalo dh smpai mase..sume jadi sndiri je dgn mudah insyaAllah...

selamat

Tengku Nadhirah said...

tergelak2 baca entry nih.. adeii laa~
syndrom 'N' sekarang kan..

ni luahan hati syabab yg lebih spesifiknya ko ke???

Wanita start dulu? lagi laa double cuak gloria donut kot.. haha.. hentam je ni~

ape2 pun, tumpang gembira dgn sedara kita yg dh nak bina masjid. barakallah...~

Faaiz Al-Hijriy said...

kaka = haish skop kehidupan kita ni bukan takat yg atas ni sahaja. bykkk lg la. yg atas cuma contoh jika keadaan2 mcm tu terjadi, maka lebih kurag macam tu la saikologi nya.
apa barang pompuan minang laki2. bg permulaan sudeh. pandai2 la bg signal. org pompuan ni pandai bg signal. org kata bkn sy kata.

ta3ku= nampak mcm luahan hati ke?niatnya nk cita rahsia lelaki je. spy jgn la rs pelik.
ok la contoh ; monolog si minah "dia ni suka kat aku dulu, aku pon ska dia, dia mintak,tp aku tak bersedia lg.dn sekarang aku dah sedia, nak sangat ni tp apasal dia tak mintak2 dah ar? dia dah tak ske aku ke? bla3 bla3 "
so keadaan camni dan diatas tu la, pompuan kena kasi spark skit.clue sikit. bukannye antar mak bapak terus minang laki tu.(itu pon tak ada masalah saje) wokey?
apa2 pon ya alhamdulillah tumpang gembira =)

Anonymous said...

hoh.seram sgt.

"si mumu melamar sopia, adapon si sopia menolak. makanya tidak akan ada satu syabab pon dalam radius beberapa km juga yg akan melamar si sopia lg akibat penolakan tersebut karena tidak dapat tidak ter saiko"

x ada semangat yakin boleh la mcm ni.sian sopia.hehe

Anonymous said...

rasenye bende tersebut applicable kat syabab2 malaysia di Jordan atau khasnya di Irbid je kot..
kalau dalam KCB(Ktika Cinta Bertasbih), Mas Azzam boleh je masuk line bekas isteri kawannya..

haha

soalan : apa yg dimaksudkan dengan penulis bagi clue atau hint tu?? boleh ajar siket?? haha

Faaiz Al-Hijriy said...

kalau anna altofunnisa tu, anak 13 pon saya sanggop =p

Post a Comment

sila la komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...